Nowe wodorowe rozwiązania w transporcie ciężkim

Podziel się tym wpisem:

Autor: Zespół GreenLab

Austriacki SAG opracowuje pierwszy system zbiorników kriogenicznych LH2 na ciekły wodór do samochodów ciężarowych. Eksperci i producenci pojazdów są zgodni, że wodór będzie w najbliższej przyszłości ważnym paliwem alternatywnym. Jednak przechowywanie wodoru szczególnie w postaci płynnej stwarza szereg wyzwań technicznych.

  • Jednym z największych wyzwań stojących przed inżynierami SAG jest ekstremalnie niska temperatura minus 250 stopni Celsjusza, w której musi być przechowywany ciekły wodór.
  • Wymagania dotyczące rozmiaru i wagi systemu zbiorników, które wymagają zaawansowanych technologii.

Salzburg Aluminium Group wykorzystując swoje doświadczenie w dziedzinie projektowania i produkcji zbiorników kriogenicznych do ciężarówek zasilanych LNG opracowuje pierwszy system krio-zbiorników do pojazdów ciężarowych na ciekły wodór (LH2). Jednym z największych wyzwań stojących przed inżynierami SAG jest ekstremalnie niska temperatura minus 250 stopni Celsjusza, w której musi być przechowywany ciekły wodór. To, a także wymagania dotyczące rozmiaru i wagi systemu zbiorników wymagają zaawansowanych technologii. Ciężarówki wyposażone w dwa zbiorniki ciekłego wodoru o maksymalnych gabarytach powinny być w stanie przejechać nawet 1000 kilometrów na pełnym zbiorniku. Decydującym czynnikiem jest tutaj wysoka gęstość energii LH2, dzięki której można osiągnąć tak duże zasięgi.

Jako prototyp systemu zbiorników LH2 opracowywany jest dwuścienny, izolowany próżniowo zbiornik ze stali nierdzewnej. Oferuje najwyższą możliwą pojemność wodoru w istniejącej przestrzeni instalacyjnej. Na podstawie uzyskanych wyników badań zakłada się, że krio-zbiorniki LH2 firmy SAG wejdą do produkcji seryjnej od 2027 roku, co będzie cennym wkładem w redukcję CO2 w sektorze transportu.