Hiszpański Repsol rozpoczyna produkcję biopaliwa lotniczego z odpadów

Podziel się tym wpisem:

Autor/materiał źródłowy: J.Kelly

Repsol wyprodukował pierwszą partię zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w rafinerii Petronor w Bilbao. Jest to pierwszy w Hiszpanii SAF wyprodukowany z odpadów. Repsol już wcześniej wyprodukował SAF z biomasy w swoich zakładach rafineryjnych w Puertollano i Tarragona. Partia 5300 ton SAF z odpadów pozwoli uniknąć 300 ton emisji dwutlenku węgla, co odpowiada 40 lotom między Madrytem a Bilbao.

  • W lipcu Komisja Europejska zaproponowała minimalny cel 2% mieszanki SAF w paliwie lotniczym od 2025 r., a do 2050 r. wzrost do 68%.
  • IAG zapowiedział na początku tego roku, że do 2030 r. kupi mln ton SAF rocznie i zamierza wykorzystać biojet w 10 procent swoich lotów do końca dekady.
Produkcja biopaliwa lotniczego z odpadów

SAF jest cztery razy droższe niż konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych ale europejskie rafinerie uruchomiły w ostatnich latach szereg projektów w celu produkcji biojetu, zachęcane do tego przez specjalne mechanizmy  UE mające na celu zwiększenie ilości mieszanek biopaliw w całym wolumenie handlowym. Zgodnie z wyceną analityków Platts cena SAF w Europie Północno-Zachodniej to 2 192,616 USD za tonę  (w dniu 24 sierpnia), w porównaniu z 599,250 USD za tonę ( ładunek FOB) konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych.

Repsol i hiszpańska linia lotnicza Iberia działająca w ramach jednego z najsilniejszych holdingów branży lotniczej IAG, zgodziły się współpracować w celu promowania zrównoważonej mobilności poprzez kilka inicjatyw, w tym badania i produkcję SAF. Firmy zamierzają również opracować procesy produkcji i dostarczania energii elektrycznej i odnawialnego wodoru w celu dekarbonizacji floty pojazdów lądowych Iberii.