Rewolucja w branży lotniczej. IATA przyjmuje cel neutralności środowiskowej do 2050 r.

Podziel się tym wpisem:

Autor: Zespół GreenLab

Linie lotnicze do 2050 r. zobowiązały się osiągnąć neutralność klimatyczną – wynika z uchwały przyjętej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA).

  • Do ograniczenia CO2 ma się przyczynić m.in. zrównoważone paliwo lotnicze, rozwiązania technologiczne w samolotach, infrastruktura.
  • Realizacja tego zobowiązania wiąże się m.in. z wymianą samolotów przez linie lotnicze na te przyjaźniejsze dla środowiska naturalnego.


Zobowiązanie będzie zgodne z celami Porozumienia Paryskiego, aby globalne ocieplenie nie przekraczało 1,5°C. Do ograniczenia CO2 ma się przyczynić m.in. zrównoważone paliwo lotnicze, rozwiązania technologiczne w samolotach, infrastruktura.

Światowe linie lotnicze podjęły dziś doniosłą decyzję zmierzającą do zapewnienia zrównoważonego latania. Zapewni to przyszłym pokoleniom wolność do zrównoważonego odkrywania, uczenia się, handlu, budowania rynków, doceniania kultur i łączenia się z ludźmi na całym świecie. Dzięki wspólnym wysiłkom branży i wspierającej ją polityce rządów, lotnictwo osiągnie zerową emisję netto do 2050 r. – powiedział dyrektor generalny IATA Willie Walsh.

Najnowsza deklaracja to również odpowiedź na krytykę środowisk ekologicznych podnoszących argument, że lotnictwo w niewystarczającym stopniu angażowało się w walkę z ocieplaniem się planety.

Głównym wyzwaniem branży lotniczej będzie realizacja celów przy jednoczesnym stale rosnącym popycie na podróże lotnicze. Zgodnie z prognozami, w 2050 roku na pokładach samolotów będzie gościć 10 mld ludzi. Aby zaspokoić ich potrzebę latania, należy zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o co najmniej 1,8 gigaton rocznie, z czego aż 65 proc. ma szansę zostać zredukowane dzięki biopaliwom.

Wiceprezes IATA Sebastian Mikosz, odpowiedzialny za środowisko i zrównoważony rozwój, wskazał, że realizacja tego zobowiązania wiąże się m.in. z wymianą samolotów przez linie lotnicze na te przyjaźniejsze dla środowiska naturalnego.

To akurat już się dzieje, linie lotnicze przeprowadzają wymianę samolotów już od kilku lat. Teraz nasz największy nacisk będzie postawiony na biopaliwa, nowe technologie napędowe, takie jak wodór, infrastrukturę, a także na wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla oraz kompensacje – wyjaśnił Mikosz.